Ayat-ayat CINTA , Titis-titis CITA

Bukan mudah, mengejar CITA, Apa lagi mengejar CINTA... Namun, aku tak akan berhenti dalam pencarian ini.... insyaALLAH.

Thursday, January 22, 2009

SaDAqah

Al-Quran. Kalam TUHAN yang memang tak ada tolok banding dengan bacaan lain. Oleh sebab tulah, dah ramai saintis barat yang mengakui kebenaran teori-teori Sains yang tercatat dalam Al-Quran.Bukan setakat ilmu sains je ada dalam ni, bahkan ilmu sejarah, geografi, ilmu rumahtangga, ilmu pasal business, dan macam-macam lagi.

Dan saat membaca makna-makna dalam Al-Baqarah, terasa betul alangkah detailnya setiap ajaran TUHAN untuk kita. Antara yang disebutkan dalam surah terpanjang ni ialah tentang peristiwa Nabi Ibrahim dan Namrud, Nabi Musa dan Nabi Harun, dan tentang Nabi Ibrahim minta ditunjukkan cara ALLAH menghidupkan makhluk daripada mati. Itu baru sikit daripada isinya yang terlalu banyak dan sarat dengan kata-kata penyejuk jiwa, amaran, pengajaran, dan ilmu. Namun saat melihat isi tentang sedekah, terasa amat bahawa ALLAH mahu mengajar kita sebenar-benar cara untuk beribadah. ALLAH memperlihatkan betapa pentingnya ikhlas dalam beribadah demi mengharapkan keredhaan ALLAH semata-mata. Rupa-rupanya, bukan mudah untuk kita merasa baik apatah lagi merasa mulia. Kerana sesungguhnya penelitian ALLAH itu bukan hanya pada dasar. Namun itu tak bererti kita harus berhenti ibadah hanyakerana takut tak ikhlas..! Seharusnya kita terus berusaha untuk tingkatkan ikhlas dalam amal. InsyaALLAH…:)

ALLAH juga mengajar kita tentang perlunya kita menjaga adab dan menjaga hati sesama insan biarpun mereka itu yang telah kita hulurkan pemberian. Lagipun, bukankah hidup umpama roda, yang di atas akan merasa sakit di bawah dan di bawah mampu naik ke atas..? Bukankah tiada mustahil bagi ALLAH andainya hari ini kita membantu, lantas esok mereka membantu? Subhanallah.. Maha Suci ALLAH daripada segala sifat kekurangan. Hebat sangat-sangat kalam ALLAH ini. Semoga saat ini dan seterusnya, ayat-ayat suci ini terus menjadi pedoman dan ayat-ayat Cinta yang menyejukkan jiwa….aamiin.

Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan ALLAH, kemudian tidak mengiringi apa yang dibelanjakannya itu dengan menyebut-nyebutkan pemberian itu dan tidak pula menyakiti, untuk mereka itu pahala di sisi TUHANnya. Dan tiada ketakutan atas mereka dan tidak mereka berdukacita.

Perkataan yang baik dan mengampuni(memaafkan kesalahan), lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan menyakiti, dan ALLAH Maha Kaya lagi Maha Penyantun.

(Al-Baqarah:262-263)

Jika kamu nampakkan sedekah itu, maka itulah sebaik-baiknya, dan jika kamu sembunyikan dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka itulah yang lebih baik bagimu dan dia akan menutupi kesalahanmu, dan ALLAH Maha Mnegetahui apa-apa yang kamu kerjakan.

(Al-Baqarah:271)

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

kumenz

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home